امتداد

راه ما امتداد راه شهیدان است.

راه ما امتداد راه شهیدان است.

امتداد

الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة علی ابن ابی طالب و الائمة المعصومین (علیهم السلام)

طبقه بندی موضوعی

توصیه پیامبر در مورد پرهیز از پوشش بدن‌نما

سه شنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۶:۲۳ ب.ظ

واجب بودن حجاب و پوشش برای زنان و مردان از نظر قرآن، گفتار پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) نیز به حکم عقل و اجماع رأی فقها و علمای اسلام امری ثابت است.

حدود چهار آیه به واجب بودن حجاب دلالت دارد. اما در مورد حفظ عفت و پاسداری از حریم آن، بیش از ۱۰ آیه در قرآن وجود دارد

چهار آیه‌ای که بر وجوب حجاب برای زنان دلالت دارد، عبارتند از: سوره نور آیه ۳۰ ، سوره احزاب آیات ۵۹، ۳۳ و ۲۳ که به طور صریح در این باره سخن گفته است

به عنوان مثال در آیه ۵۹ سوره احزاب می‌خوانیم: " ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمن بگو جِلْباب‌ها (= روسری‌های بلند) خود را بر خویش افکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تاکنون خطا کرده‌اند توبه کنند). خداوند همواره آمرزنده مهربان است۱". 

یا در آیه ۳۰ سوره نور می‌فرماید: "ای پیامبر! به زنان باایمان بگو چشم‌های خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند، و زینت خود را جز آن مقدار که نمایان است آشکار نسازند، و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشیده شود) و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهران‌شان و سایر افراد محرم‌شان ...۲". 

از پیامبر اسلام(ص) نیز در مورد پرهیز از پوشش بدن نما و نازک آمده است: روزی، اسماء - که خواهر زن پیامبر بود - ، با جامه بدن‏‌نما و نازکی به خانه پیامبر آمد. پیامبر، روی خود را از او برگرداند و فرمود: " ای اسماء! زن، وقتی به حدّ بلوغ رسید، نباید جایی از بدن و اندامش دیده شود، مگر صورت و دست‏‌ها۳". 

اما درباره فلسفه و علل حجاب در آیات و روایت معصومین(ع) دلایل زیادی مورد سفارش و تاکید قرار گرفته است که ازجمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: حفظ حرمت و کرامت زن، حجاب و پوشش مانند سدی است که جلوی ظلم و ستم و تجاوز به حقوق زن را می‌گیرد و جهاد با نفس و خواهش‌های نفسانی

در حدیثی زیبا و پر مفهوم از امام علی(ع) درباره این که حجاب چه دستاوردهایی برای بانوان دارد؟ می‌فرمایند: "صیانت زن او را شاداب‌تر و زیبایی‏‌اش را پایدارتر می‏‌کند۴". 

  باتشکر از سایت افسران.


۹۲/۰۲/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی